reklama

Nové vlaky do Petržalky? Využiteľné je to tak pol na pol

Celý projekt zlyháva v detailoch a princípoch. Nefunguje taktovo, na prípoje sa dlho čaká a do Petržalky sa nejazdí vo vhodných časoch. Ako-tak splnil úlohu využiť viac stanicu Nové Mesto, ale Petržalka sú skôr vyhodené peniaze.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

V júni štátny prevádzkovateľ osobných vlakov Železničná spoločnosť prišiel s prekvapivým a patrične marketingovo hlasným ťahom – desiatky nových vlakov z okolia Bratislavy na doteraz biedne využívané stanice Bratislava – Predmestie, Nové Mesto a Petržalka.

Nové vlaky chodia najmä od Nových Zámkov, Galanty a Senca do Petržalky. Ďalšie smerujú z Galanty cez Sereď, Trnavu a Pezinok na Nové Mesto. Je to krok, po ktorom odborníci dlho volali, aby sa železničné trate v hlavnom meste efektívnejšie využívali aj na prímestskú dopravu do a po Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečítajte si aj: 

Veľmi však záleží na tom, ako premyslene sa takéto vlaky nastavia. Zo smerov Trnava/Pezinok a Galanta/Senec cestujú do Ružinova a Petržalky tisíce ľudí, priame vlaky tam však takmer nejazdili. Cestujúci teda doteraz využívali skôr autobusy, prípadne vlaky na Hlavnú stanicu a následne mestskú dopravu.

Nové spoje priniesli priame vlaky do východnej a južnej časti Bratislavy, plus priamo do Bratislavy aj zo Serede a okolia, čo je úplná novinka. Čoskoro začína nový školský rok, pozreli sme sa teda, ako sú novinky použiteľné pre pravidelne dochádzajúcich a ako sú nastavené na ich potreby. Len vtedy sa totiž naplnia a náklady na ne budú efektívne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vhodné vlaky a prípoje (do 10 minút čakania) sú označené zelenou farbou, nevhodné oranžovou (čakanie 10 až 30 minút) a úplne nefunkčné červenou.

Na šiestu

Pozrime sa najprv na príchody vlakov do Bratislavy. Prvý vlak z Nových Zámkov cez Senec prichádza do Petržalky o 5:56, čo je pre pracujúceho od 6:00 pomerne nešikovné, nestíha to. Ak pracuje od siedmej, má zase zbytočne veľa času. Na Nové Mesto prichádza tento vlak o 5:43, tam sa to teda dá na šiestu stíhať.

Prípoje na tento vlak od Trnavy nie sú, od Dunajskej Stredy prichádza vlak presne o 5:43, keď osobák do Petržalky odchádza. Je tu teda veľké riziko, že ho cestujúci nestihne. Na ďalší by musel čakať vyše pol hodiny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Na siedmu

Ľudí, čo robia v Bratislave od šiestej je však čoraz menej, pozrime sa preto na tých, čo robia od siedmej. Ďalší vlak do Petržalky prichádza o 6:38, teda tak akurát na presun na pracovisko. Jeho problém však je, že z Galanty na Nové Mesto prichádza o 6:17 a potom tam 8 minút čaká do 6:25.

Zrejme čaká na vlak od Trnavy, ktorý prichádza o 6:22 a končí na Novom Meste. Cestujúci z neho teda môžu prestúpiť na galantský a cestovať ďalej do Petržalky. Osemminútové čakanie je však dosť dlhé, aj vďaka nemu trvá napríklad cesta Senec – Petržalka 48 minút. Na Hlavnú stanicu trvá iba 28 minút.

Napojenie ďalšieho smeru je menej šikovné – vlak Regiojetu od Dunajskej Stredy príde na Nové Mesto o 6:13, teda čakanie vyše 10 minút.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Železničnej spoločnosti možno navrhnúť, aby vlak od Galanty pri ďalšej zmene posunula o 6 minút neskôr tak, aby prišiel na Nové Mesto hneď za vlakom z Trnavy. Odjazd do Petržalky ostane v platnosti.

Cestujúci tak budú môcť prestúpiť bez toho, aby sa vlak pokračujúci do Petržalky zdržal a jeho čas jazdy sa skráti. Inak sa ľuďom skôr oplatí od Senca cestovať na Hlavnú stanicu a do Petržalky sa radšej odviezť autobusom.

Študentské trampoty

Do škôl v Ružinove a Petržalke cestuje z okolia Bratislavy veľa študentov, ktorým škola zvyčajne začína o 8:00. Podobne pracujú od ôsmej mnohí úradníci, zamestnanci obchodov či firiem. Vlaky prichádzajúce do Bratislavy pred ôsmou bývajú tradične najplnšie, až preplnené. Toto je teda pre osobnú dopravu kľúčový čas.

Je preto zvláštne, že osobný vlak zo Senca prichádza do Petržalky až o 7:53 (Nové Mesto 7:39). Dochádzka na ôsmu je ním veľmi nepraktická, škola by musela byť naozaj vedľa stanice, aby to študenti stihli, navyše ak treba mať rezervu pre prípad meškania.

Zdá sa, že niektoré školy s tým aj trochu počítajú, napríklad Evanjelické lýceum na neďalekej Vranovskej začína vyučovanie o 8:10, podobne ako Gymnázium C.S.Lewisa, ktoré je už trocha ďalej. Tento vlak však rozhodne nespĺňa potreby študentov. Aby to tak bolo, musel by prichádzať do Petržalky aspoň o 10 minút skôr, ideálne o 7:40.

Na druhej strane nie je ani dobre naviazaný na spoj od Trnavy, ktorý prichádza na Nové Mesto o 7:21 a na prípoj do Petržalky treba čakať 19 minút. Ak napríklad študent cestuje zo Svätého Jura, trvá mu to do Petržalky 49 minút. Na Hlavnú stanicu je to iba 15 minút, takže určite uprednostní takéto riešenie plus autobus alebo električku MHD do Petržalky.

O niečo lepšie je to z Pezinka či Šenkvíc vďaka regionálnemu expresu z Trenčína (príchod na Nové Mesto o 7:28), ktorým sa dá dostať do Petržalky za 43 minút. Keďže však o pár minút ide za ním ďalší expres na Hlavnú stanicu, aj pre Pezinčana je to rýchlejšie riešenie s použitím autobusu alebo električky.

Celkom zmysluplné je napojenie expresu z Komárna, ktorý príde na Nové Mesto o 7:34 a po prestupe na osobný vlak s odchodom do Petržalky o 7:40 tam dorazí o 7:53. Napríklad z Dunajskej Stredy do Petržalky sa takto dá dostať za hodinu plus tri minúty.

Obrázok blogu

Na deviatu 

O hodinu neskôr – o 9:00 potrebujú byť v Bratislave zväčša vysokoškoláci, ale aj niektorí pracujúci, či cestujúci za lekármi a inými službami. Osobný vlak zo Senca prichádza do Petržalky o 8:36, čo je o čosi skôr, ako by bolo vhodné, ale dá sa. Horšie je, že to znamená príchod na Nové Mesto o 8:22, čo je už naozaj zbytočne skoro, ak idete na deviatu.

Horšie je, že na tento vlak existuje veľmi zvláštny prípoj od Trnavy. Prichádza na Nové Mesto o 8:26, o celé 3 minúty neskôr, ako stanicu opustí osobák do Petržalky. Kto toto vymyslel, asi chcel cestujúcim zabezpečiť trochu ranného adrenalínu.

Tento osobný vlak z Galanty a Trnavy totiž na svojej ceste na Nové Mesto napríklad čaká tri minúty na stanici v Rači a ďalších šesť na Predmestí. Počas tohto čakania na Predmestí z rovnakej stanice odchádza vlak Senec – Petržalka, takže by sa naň malo dať prestúpiť. Prečo však takúto možnosť nedajú práve na Novom Meste, to pochopiť ťažko.

Dobrý prípoj na vlak do Petržalky je naopak od Dunajskej Stredy s čakaním 10 minút, o ďalších 10 minút po jeho odchode dorazí na Nové Mesto aj regionálny expres Regiojetu z Komárna. Ak by sa teda vlak do Petržalky posunul o pár minút, zlepšila by sa jeho nadväznosť aj príchod do Petržalky.

Obrázok blogu

Neskoršie časy

Ďalšie vlaky do Petržalky prichádzajú o 9:45, 10:50, 11:46 a 12:45. Z hľadiska príchodu na celú hodinu sú nastavené vhodne. Z hľadiska prípojov je to už horšie, od Dunajskej ani od Trnavy v podstate nie sú prakticky využiteľné pred dlhé čakanie.

Jediná výnimka je vlak s príchodom do Petržalky o 10:50, kde má cestujúci od Trnavy na Novom Meste 3 minúty na prestup. To by bolo v poriadku, akurát že tento vlak z Trnavy čaká z neznámych príčin v Pezinku 13 minút, inak by bol na Novom Meste oveľa skôr. Takto musí vlak Senec – Petržalka čakať na Novom Meste až 7 minút, aby sa naň dalo prestúpiť, čo je zbytočné zdržanie. 

Obrázok blogu

Z Rakúska a Maďarska na Nové Mesto

V súvislosti s rannou dochádzkou som sa pozrel aj na to, či sa dostane napríklad cestujúci z Kittsee alebo Rajky (odkiaľ tiež začali jazdiť nové vlaky do Petržalky) na Nové Mesto. Pomohlo by to ľuďom, ktorí tam študujú či pracujú a bývajú v populárnych lokalitách kúsok pred a za hranicou.

Z asi desiatky spojov, ktoré do Petržalky ráno z oboch smerov dorazia, má normálnu nadväznosť na Nové Mesto iba jediný – osobák z Hegyeshalomu, Rajky a Rusoviec s príchodom o 6:56. Z neho možno prestúpiť na vlak do Senca s odchodom z Petržalky o 7:04 a s príchodom na Nové Mesto o 7:17. Ten je samozrejme pre študentov priskorý a ďalší s príchodom na Nové Mesto o 8:29 už neskorý. Aj tak by však naň v Petržalke museli čakať 20 až 30 minút, čiže je lepším riešením autobus.

Obrázok blogu

Poobede z Petržalky domov

Aj popoludní premáva na trati Petržalka – Senec osobný vlak každú hodinu, pričom dokonca možno rozpoznať náznaky taktovej frekvencie. Prvé dva o 12:16 a 13:16, potom o 14:11, 15:09, 16:08, atď. Vhodnejšie sú odchody okolo štvrť, pretože ak niekto končí v práci o celej hodine, stihnúť prísť na stanicu za 8 minút je reálne len vtedy, ak pracuje cez ulicu.

So študentmi je to zložitejšie, v Evanjelickom lýceu končí piata hodina o 12:50, šiesta o 13:40, siedma o 14:55, z tohto hľadiska sú odchody vlakov celkom stihnuteľné. Podobne aj na ďalších školách v okolí, ktoré začínajú o 8:10.

Prípoje z petržalského vlaku na Novom Meste sú na tom horšie. Ešte ako-tak sú nastavené pri prvých dvoch vlakoch, na odchody smerom na Trnavu sa čaká osem minút. Pri ďalších vlakoch, ktoré už vypadli z hodinového taktu je to však viac – 13 až 16 minút.

Smerom na Dunajskú Stredu je prestup zmysluplný prakticky len pri troch vlakoch – všetko regionálnych expresoch do Komárna s odchodom z Nového Mesta o 15:24, 16:24 a 17:24. Na ostatné vlaky týmto smerom treba dlho čakať. Ak expres použiť nemôžete, lebo napríklad bývate v Dunajskej Lužnej, kde nestojí – spoj z Petržalky je prakticky nepoužiteľný.

Obrázok blogu

Pri tvorbe nového grafikonu by bolo dobre nastaviť všetky odchody z Petržalky na rovnakú minútu, aby vlaky chodili v takte. Potom by na ne výborne nadväzovali vlaky smer Trnava, ktoré z Nového Mesta odchádzajú presne každú hodinu v 37. minútu. Ideálny by bol asi odchod z Petržalky v 20. minútu.

Z Nového Mesta za hranice

Opačným smerom sú popoludňajšie vlaky Nové Mesto – Petržalka prakticky nevyužiteľné pre cestujúcich ďalej do Kittsee alebo Rusoviec a Rajky. Čakanie je minimálne polhodinové, prípadne vlak do Rajky a Hegyeshalomu odchádza dve minúty pred príchodom vlaku z Nového Mesta. Aj tu sa žiada posun.

Obrázok blogu

Dobrý zámer, chybné nastavenie

Celkovo možno povedať, že z ranných vlakov do Petržalky je najnepoužiteľnejší ten najdôležitejší, ktorý prichádza o 7:53. Mal by sa posunúť na skorší čas, teda aspoň na 7:45. Celkovo je zvláštne, že príchody do Petržalky nie sú nastavené taktovo, teda na určitú minútu v hodine podobne, ako vlaky na Hlavnú stanicu. To isté platí pre popoludňajšie odchody.

Prípoje od a do Trnavy sú nastavené tak napoly, niektoré vhodne, niektoré úplne nevhodne. Použiteľných prípojov od Dunajskej Stredy je minimum, zdá sa že štátni železničiari svojho súkromného žltého konkurenta vôbec nemusia. Smery z Kittsee a Rajky tiež zjavne nikto neintegroval, hoci tam býva stále viac Slovákov.

Zamyslieť sa tiež treba nad dlhým časom jazdy 13 minút medzi Novým Mestom a Petržalkou, čo je stále veľmi veľa. Za 10 minút prejde regionálny expres 15-kilometrovú trasu zo stanice Bratislava-Vinohrady do Pezinka, takže by to pre 13-kilometrový úsek Nové Mesto – Petržalka nemala byť nedosiahnuteľná hranica.

Pokiaľ sa nepodarí skrátiť čas jazdy a nastaviť taktovú prevádzku, cestovanie vlakom do Petržalky zostane skôr marketingovým ťahom ako každodenne využívanou alternatívou. Cestujúci skôr uprednostnia spojenie na Hlavnú stanicu a dopravu do Petržalky autobusmi a električkami.

Celý projekt zavedenia desiatok nových vlakov denne od Senca na Nové Mesto a do Petržalky, plus ďalších od Galanty, Serede a Trnavy na Nové Mesto s prípojom do Petržalky zlyháva v detailoch a princípoch.

Nefunguje taktovo, na prípoje sa dlho čaká a do Petržalky sa nejazdí vo vhodných časoch. Ako-tak splnil úlohu využiť viac stanicu Nové Mesto a presmerovať cestujúcich z Hlavnej stanice do východnej časti Bratislavy. Pokiaľ ide o Petržalku, sú to zatiaľ skôr nezmyselne minuté peniaze. Cestujúcich vo vlakoch veľa nebude, pokiaľ sa cestovný poriadok nenastaví tak, aby im slúžil.

Peter Kremsky

Peter Kremsky

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bývalý novinár, študent života, skromný obdivovateľ jeho skrytých zákutí. Milujem prírodu, bicykel, cestovanie, dobrodružstvo, výlety a hry s mojimi deťmi, romantiku s mojou manželkou.Priťahujú ma ľudia, z ktorých ide pokora aj keď majú byť na čo hrdí. Fascinuje ma On, Všemohúci, ktorý je nad nami a iba malé poodhalenie jeho diel dáva nášmu životu zmysel.Usilujem sa nestrácať nádej, že z tejto krásnej krajiny bude raz miesto, kde veci fungujú tak, ako majú, kde štát slúži občanom, kde sa dobre žije a odkiaľ ľudia nemusia odchádzať.Venujem sa najmä ekonomike, sociálnej politike a podnikateľskému prostrediu. Od roku 2018 som poslancom Mestského zastupiteľstva v Pezinku. V parlamentných voľbách 2020 ste ma zvolili za poslanca Národnej rady na kandidátke OĽANO. Som predsedom výboru pre hospodárske záležitosti.Viac o mne na www.peterika.wordpress.com Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu