reklama

Autobusy sa zasnúbili s vlakmi, ideálne manželstvo to zatiaľ nie je

Prípadová miništúdia naviazanosti prímestskej autobusovej dopravy na príchody vlakov v stanici Pezinok verzia 2.0.  Zelených, teda vyhovujúcich spojov je 100 zo 180, teda vyše 55 percent.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Cestovanie verejnou dopravou má v regióne okolia Bratislavy svojich fanúšikov aj odporcov. Tí druhí si vozia zadok v aute, zlostia sa v zápchach a dušujú sa, že sa predsa nebudú tlačiť vo vlaku so sockou. Tí prví sa im v duchu smejú, ale aj tak sa jedujú pri meškaniach, ťukajú do apky, kde nájdu najlepšie spojenie, tŕpnu, či vlak nezačne horieť a snívajú, že bude na seba všetko nadväzovať ako hodinky.

Opäť tu máme týždeň mobility, a tak som sa rozhodol po roku nadviazať na môj vlaňajší blog a zmapovať, ako sa zmenila integrovaná doprava. Vtedy som analyzoval naviazanosť autobusových spojov na popoludňajšie vlaky, prichádzajúce z Bratislavy do Pezinka, teda prevládajúci smer dopravy v tomto meste. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nová metla, nové spoje

Vlaňajšia analýza dopadla biedne. Konštatoval som, že „idea naviazania autobusov na vlaky je v Bratislavskom kraji do veľkej miery z ríše fantázie... Namiesto aby sa vlaky a autobusy dopĺňali, si zvyčajne konkurujú.“

Predstava, že docestujeme na svoju stanicu vlakom a čaká nás tam autobus, ktorý nás odvezie domov narazila na realitu, v ktorej linkové autobusy jazdili popri vlakoch a ignorovali vlakové stanice. Z celkovo 120 prípojov na 6 smerov od 20 popoludňajších vlakov do Pezinka bolo vyhovujúcich (zelených) iba 36, ďalších 39 vyhovelo čiastočne (oranžové) a 45 z nich (takmer 40 %) bolo červených, teda úplne nevyhovujúcich, prípadne vôbec neexistovali. (zelená – prípoj do 10 minút, oranžová – prípoj do 30 minút, červená – viac alebo nechodí)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prečítajte si: 

Autobusy sa s vlakmi nekamarátia, namiesto dopĺňania ich chcú naivne nahradiť

Od vlaňajšieho septembra sa v kraji udiali veľké zmeny, nastúpil nový župan Juraj Droba s jasným zámerom zlepšiť a integrovať dopravu. V júni pribudli nové vlaky (aj) z Pezinka na stanicu Nové Mesto, od augusta sa výrazne zmenil cestovný poriadok autobusov, aby sa naviazali na vlaky.

Nuž, pozrime sa, aké sú výsledky. Do Pezinka teraz od Bratislavy prichádza od 12. hodiny do polnoci až 30 vlakov, teda o polovicu viac. Z nich 9 vlakov ide z Nového Mesta, zvyšok z hlavnej stanice. Tretina vlakov sú regionálne expresy (Rex), ktorým napríklad trvá cesta Vinohrady – Pezinok 10 minút – teda výborný spôsob, ako sa aj v špičke rýchlo premiestniť z hlavného mesta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prečítajte si: 

Nové vlaky do Petržalky? Využiteľné je to tak pol na pol

Sever, Cajla, Muškát

Ale čo potom? Čaká naozaj ten vysnívaný autobus na stanici? Áno, treba napísať, že nadväznosť sa oproti vlaňajšku výrazne zlepšila. Špeciálne spojenie na najväčšie pezinské sídlisko Sever, kam ide takmer od každého vlaku prípoj, väčšina z nich do 10 minút. Je pravda, že niektoré z nich jazdia cez Cajlu, teda nie priamo na Sever, ale pešia vzdialenosť z Cajly je zvládnuteľná.

Horšie je, že tento cestovný poriadok má diery, keď musí cestujúci čakať na stanici viac ako 30 minút. Dokonca aj v špičke, napríklad keď do Pezinka docestuje Rexom o 15:08. Minútu predtým odchádza autobus cez Muškát a Cajlu k nemocnici, ten ho však určite nepočká. Musí tak čakať do 15:37, kým pôjde ďalší spoj. Stačilo by posunúť autobus o 15:07 o 5 minút neskôr a diera by sa zaplnila.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalšia červená medzera vzniká po 18:39, keď na Sever odíde autobus od osobného vlaku z Bratislavy. O 18:48 potom prichádza Rex z Hlavnej stanice a o 18:58 ďalší osobák z Nového Mesta. Najbližší autobus na Sever však ide až o 19:37. Tam by sa skutočne zišiel ešte jeden spoj napríklad o 19:05.

Červené pole svieti aj po 21:37, keď zo stanice odchádza posledný denný autobus na Sever. Aj potom však ešte prídu z Bratislavy dva vlaky o 22:31 a 23:31, od tých sa však cestujúci musí zariadiť sám. 

O niečo horšie prípoje má ďalšie pezinské sídlisko Muškát. Oproti Severu má to šťastie, že sa naň možno dostať aj autobusmi, ktoré premávajú cez Sever, Cajlu a tiež tými, čo smerujú na Modru od zastávky Trnavská.

Treba však od nich „šliapať“ tak 10 až 15 minút. Pre chorého alebo starého človeka, ktorý nevládze chodiť pešo alebo cestujúceho s batožinou je to dosť nepohodlná možnosť, preto som využitie takýchto spojov označil oranžovou farbou.

Zelených spojov na Muškát je počas popoludnia iba 7 od 30-tich vlakov, integrátori teda na túto časť mesta príliš nemysleli. Určite by sa spojenie malo zlepšiť, najmä v špičke. Po 18:17 navyše nejde už žiadny autobus priamo na Muškát, čo určite nie je v poriadku.

Výhodou autobusov priamo na Sever, Cajlu a Muškát je, že vychádzajú priamo zo stanice, prípadne od Tesca. Chodia teda relatívne presne, keďže nestoja v zápchach v Bratislave. Počas posledného mesiaca sa ozvalo dosť sťažností ľudí, ktorým chýbajú autobusy priamo do Bratislavy, využívať vlaky je však rýchlejšie, treba si na to zvyknúť. Ak chce niekto predsa cestovať do hlavného mesta autobusom, môže na autobus od Modry prestúpiť na námestí alebo na stanici, chodí ich stále dosť.

analýza prípojov Pezinok september 2018
analýza prípojov Pezinok september 2018 (zdroj: PK)

Smer Vinosady, Modra a ďalej

Tento smer bol aj v minulosti pokrytý dosť slušne, červené boli pred rokom iba dva prípoje neskoro večer. Najväčšou nevýhodou bolo, že vlak prišiel na stanicu, ale autobusy odchádzali z námestia, ktoré je vzdialené asi 10 minút pešo. Zasa náročné pre chorého, starého človeka, či cestujúceho s veľkou batožinou.

Toto sa od leta celkom zmenilo, čo je asi najciteľnejšie ovocie integrácie. Všetky autobusy z a do Bratislavy zachádzajú na železničnú stanicu v Pezinku, prestupy sú bezproblémové, za to treba župu pochváliť. Z 30 prichádzajúcich vlakov má 27 výborný prípoj na Modru, iba na tri sa čaká viac než 10 minút, aj to zvyčajne iba 11. :-) Dokonca aj neskoro večer idú od každého osobáku autobusy v priebehu pár minút, posledný o 23:39. Skvelé, takto má vyzerať integrovaná doprava!

Horšie je, že takmer všetky autobusy smer Modra štartujú až z autobusovej stanice Mlynské nivy, čiže v špičke stoja vo všetkých bratislavských zápchach a meškajú aj desiatky minút. Cestujúci sa tak nemôže spoľahnúť, že mu autobus naozaj pôjde v stanovenom čase po príchode na stanicu.

Čo z toho, že príde z Hlavnej stanice za 15 minút, keď potom napríklad 20-30 minút čaká v Pezinku na autobus do Častej a ani nevie, kedy príde? To sa mohol rovno doňho posadiť v Bratislave. Z perfektne nastavených prípojov sa potom v realite stáva čistá lotéria.

Riešením by bolo skrátiť viac autobusových trás tak, aby smerom do Bratislavy jazdili len po Pezinok a ľudia ďalej pokračovali vlakmi. Prípadne by sa autobusy mohli točiť na Vinohradoch alebo v Rači, aby sa vyhli zápcham.

Napokon, veľká väčšina autobusov medzi Pezinkom a Bratislavou chodí aj tak poloprázdna a medzi Račou/Vinohradmi a Mlynskými Nivami takmer prázdna. Ľudia hlavne ráno až na výnimky vystúpia a radšej idú na električky. Podobne je to poobede cestou späť. Často idú aj tri takéto autobusy za sebou a ešte sa po ceste predbiehajú. :-(

BSK by sa mal v ďalšej etape zamyslieť nad tým, ako to ešte zefektívniť, aby autobusy slúžili ľuďom a nevozili vzduch. Popritom treba prehodnotiť aj systém vydávania lístkov, ktorý je extrémne zastaralý, neefektívny a nezmyselne blokuje aspoň tretinu prevádzkového času autobusu aj vodiča naťukávaním a tlačením bločkov.

Pomohol by tiež informačný systém, v ktorom by sa dalo zistiť meškanie a poloha autobusov podobne, ako je to cez systém Hopin v bratislavskej MHD. Cestujúcemu by to pomohlo správať sa efektívne a vybrať si najvýhodnejší spoj. Zúfalé čakanie na zastávke bez informácií, kedy čo pôjde, to je ozaj z minulého storočia.

Obrázok blogu

Viničné, Senec

Prípoje do Viničného a Senca premávajú v hodinovom takte v 39. minúte, pričom nadväzujú na príchody osobných vlakov z Hlavnej stanice. V najvyťaženejších časoch ich dopĺňajú spoje v 59. minúte, ktoré chodia iba do Viničného, čo zvyčajne pekne nadväzuje na príchod Rexov a ďalších vlakov z Bratislavy.

Iba v jednom-dvoch prípadoch by sa žiadalo tieto spoje posunúť o 5-10 minút, keďže vlaky prichádzajú o niečo neskôr. Bilancia sa však zlepšila - iba pri 6 vlakoch z 30 je teraz do Viničného nevhodný prípoj, pred rokom to bolo pri 6 vlakoch z 20 spojov.

Juh, Grinava, Limbach, Slovenský Grob

Sídlisko Juh je pri hlavnej ceste Pezinok – Bratislava, má teda to šťastie, že cezeň prechádzajú všetky autobusy z pezinskej stanice týmto smerom. Podobne je na tom Grinava, ktorá má navyše vlakovú zastávku, kde možno vystúpiť z osobného vlaku. Prípoje zo stanice sú preto veľmi dobré, aj keď by niektorým oranžovým spojom prospel mierny posun, pretože treba na ne čakať príliš dlho, prípadne odchádzajú tesne pred príchodom vlaku.

Spoje do Slovenského Grobu tiež premávajú v takte, ale sú naviazané na stanicu v Grinave, takže som ich do hodnotenia nezaradil, potrebovali by samostatnú analýzu.

Horšie je to s Limbachom, ktorý je prakticky ďalšou mestskou časťou Pezinka podobne ako Vinosady či Viničné. Prípoje z pezinskej stanice tam tiež premávajú v hodinovom takte od osobných vlakov. Na rozdiel od iných smerov však hodinový takt iba zriedka dopĺňajú ďalšie spoje – vlastne len dvakrát za popoludnie priame autobusy z Bratislavy, ktoré stoja v Grinave a možno na ne prestúpiť pri cintoríne.

Prípoje teda majú dosť vážne diery a do Limbachu sa vlastne nemožno dostať inak, ako raz za hodinu od osobných vlakov z Hlavnej stanice. Pred rokom malo z 20 popoludňajších vlakov nevhodný prípoj až desať – teda rovná polovica. Teraz je to z 30 vlakov 17, situácia sa teda v podstate zhoršila.

V systéme sa objavila aj jedna vážna diera – prvý popoludňajší spoj do Limbachu ide z pezinskej stanice až o 13:41, čo je extrémne neskoro. Vypadol autobus, ktorý jazdil okolo jednej, čo je pre deti a študentov, ktoré skončia v škole napríklad o 12:20 neriešiteľná situácia. Čakať hodinu na autobus domov, to by sa v slušnom dopravne vyspelom regióne nemalo stávať. 

Ani nehovoriac o tom, že dovtedy prídu do Pezinka z Bratislavy dva vlaky, ktoré do Limbachu nemajú žiadny prípoj. Toto je niečo, čo by bolo treba urgentne riešiť nielen pre cestujúcich od vlakov, ale aj pre deti z Limbachu, Turích brehov a ďalších pezinských ulíc, ktoré týmito autobusmi cestujú. Veľmi potrebné je pridať spoj o 12:41.

Celková bilancia

Analýza dopravných možností je veľmi uspokojivá, prípojov od vlakov z Bratislavy v Pezinku výrazne pribudlo a zaplnili veľa dier v cestovných poriadkoch. Pred rokom bolo červených, teda nevhodných prípojov ešte 45 zo 120 možných, teda 37,5 %, teraz je to 28 červených prípojov zo 180, teda iba 16 percent. Najväčšou mierou sa na tom podieľajú smery Limbach a Viničné, ale aj Muškát.

Zelených, teda vyhovujúcich spojov je 100 zo 180, teda vyše 55 percent. Zlepšiť túto bilanciu by pomohlo posunutie a lepšie nastavenie niektorých prípojov a najmä zapchanie spomínaných dier. Tie kazia celkovo zlepšený dojem z integrovanej dopravy, čo je určite škoda. Treba oceniť snahu nového župana reálne zlepšiť dopravu, dúfajme, že to tým neskončilo, systém treba stále optimalizovať.

Plus možno jedna poznámka na záver – táto analýza sa nezaoberala víkendmi, keď je doprava do okrajových častí Pezinka výrazne redšia ako cez pracovný deň. BSK by mal zrejme pouvažovať nad tým, ako to vyriešiť možno nejakým okružným spojom od každého vlaku. Nie každý má auto a bicyklom sa v snehu prebára ťažko – najmä keď v Pezinku sme k cyklocestám zatiaľ nedozreli. 

hodnotenie spojov spred roka
hodnotenie spojov spred roka 
Peter Kremsky

Peter Kremsky

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bývalý novinár, študent života, skromný obdivovateľ jeho skrytých zákutí. Milujem prírodu, bicykel, cestovanie, dobrodružstvo, výlety a hry s mojimi deťmi, romantiku s mojou manželkou.Priťahujú ma ľudia, z ktorých ide pokora aj keď majú byť na čo hrdí. Fascinuje ma On, Všemohúci, ktorý je nad nami a iba malé poodhalenie jeho diel dáva nášmu životu zmysel.Usilujem sa nestrácať nádej, že z tejto krásnej krajiny bude raz miesto, kde veci fungujú tak, ako majú, kde štát slúži občanom, kde sa dobre žije a odkiaľ ľudia nemusia odchádzať.Venujem sa najmä ekonomike, sociálnej politike a podnikateľskému prostrediu. Od roku 2018 som poslancom Mestského zastupiteľstva v Pezinku. V parlamentných voľbách 2020 ste ma zvolili za poslanca Národnej rady na kandidátke OĽANO. Som predsedom výboru pre hospodárske záležitosti.Viac o mne na www.peterika.wordpress.com Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu